Sjukskriven på grund av stress – vad händer nu?  

Vi blir alla utsatta för stress, men hur känns det egentligen att vara sjukskriven på grund av stress?
Känslorna går ofta som i en berg-och-dalbana – från lättnad till skam, från gråt och uppgivenhet till att man är arg på sig själv att man lät det gå så långt. Man går igenom en mängd faser; accept, frustation, smärta och glädje.När jag var sjukskriven tog det mig mer än 6 månader innan jag berättade för någon, utöver mina allra närmaste, att jag var sjukskriven, för jag skämdes. Jag var rädd för vad andra skulle tänka om mig.
Det enda man kan göra när man är i den situationen är att hitta sätt att acceptera den och, så småningom, med hjälp skaffa sig de verktyg man behöver för att undvika att falla dit och utsätta sig för den mängd stress igen.

Varför all denna stress?
Stress uppstår ofta i känslan av att inte räcka till. När ekvationen bestående av våra liv, arbetsuppgifter, höga självförväntningar och krav helt enkelt inte går ihop. Tiden, tankerummet eller dina inre resurser räcker inte till.Vi kan ALLA hamna situationer där det blir för mycket, där mätaren kommer in på det röda fältet. Händer detta oftare och under längre perioder, och där kropp och sinne dessutom inte får tillräckligt med tid och utrymme för att återhämta sig, kan bägaren mycket väl rinna över – utan någon lösning i sikte för att tömma den.

______________

3 råd till dig som är sjukskriven på grund av stress eller utmattning

1. Acceptera situationen
– också när det är som svårast att acceptera den.
Du är nu sjukskriven, och det är något du skall ta på allvar. Nu måste du verkligen tillåta dig själv att lyssna på dig och din kropp. Tillåt dig att vila, att känna och att acceptera trots att det kanske gör ont och att du mår skit.
Det kommer att bli bättre, du kommer att bli bra!

2. Tillåt dig att vila

– du behöver inte, och ska inte inte, göra mer än att lägga dig ner och vila, om det är det DU behöver. Ju mer du tillåter din kropp att få ro, desto bättre chans ger du den att bli av med stresshormonerna.

3. Gör bara saker som gör dig lugn
– det handlar om att ge ro till ditt nervsystem.
Det kan vara att sova, meditera, lätt/mjuk yoga eller lugna promenader.
Tillåt dig att verkligen säga nej till saker som du känner att du just nu inte orkar med, detta trots att känner att du borde.

______________
Forskning har visat att yoga och meditation har en positiv inverkan på vår hjärna och vår hälsa. Hippocampus är den del av hjärnan som hjälper oss att balansera våra känslor och redan efter cirka 2 månader med daglig meditation har forskning visat på positiva effekter för denna av hjärnans viktiga egenskaper. Detta kan tyda på att antalet nervceller ökar och att nya förbindelser skapas.
Meditation skapar lugn i kroppen och sinnet samt minskar känslor av stress och rädsla. Du får en ökad medvetenhet om hur kroppen känns och de känslor som finns inom dig.Vill du eller känner du någon som är intresserad av min kurs MediYoga vid stress och utbrändhet kan du läsa mer om kursen här nedan.

 

MediYoga vid Stress och utbrändhet
Ett samarbete med Yoga Kendra

Fem Tisdagar kl 10.00-11.30
15:e maj – 12:e juni

Denna kurs är speciellt utformad för dig som som är eller har varit utbränd, är mitt i/återhämtar dig från utmattningsymptom eller känner av höga stressnivåer. 
Målet med kursen är att återuppbygga din inre balans så att du kan hitta tillbaka till mening, lust och välbefinnande i vardagen.

MediYoga är en lugn, mjuk och lättillgänglig yogaform som fokuserar på andning, avslappning, rörelser och meditation. Här kan du komma som du är och utan att det ställs krav på dig – även om du är trött och bara vill vila på yogamattan. 
Denna kurs är utformad för att även enkelt kunna utövas sittandes på matta eller stol. 
MediYoga är för alla oavsett kroppstyp, smidighet, förkunskaper eller dagsform.

Denna kurs är specielt utformad för dig som;
– känner dig stressad
– är utbränd
– står i en krävande livssituation
– känner dig deprimerad eller har ångest
– söker verktyg för en att lättare hitta avslappning och ro
– längtar efter att hitta tillbaka till kraft, styrka och glädje.

MediYoga är en modern, svenskutvecklad yogaform, sprungen ur klassisk Kundaliniyoga, som med hjälp av det mest ursprungliga och kraftfulla inom traditionell yoga, strävar att skapa hälsa och balans i människor. Vi använder en del mantra hämtade ur Kundaliniyoga traditionen.

MediYoga är en vetenskaplig metod, vars yoga- och meditationsprogram sedan 1998 löpande testas inom ramen för modern vetenskaplig forskning.

Pris 995 kr (15% rabatt vid sjukskrivning och FAR)
Varmt välkommen!

Du anmäler dig till kursen via länk till Yoga Kendra´s bokningssystem eller kontakta Yoga Kendra via mail.

Har du frågor angående kursen är du alltid välkommen att maila mig på kirstine@balanceroom.se

X